Musikere er forargede over Nørlund-støtte
Det føles som om, et bestemt slæng af mennesker sidder på kunststøtten i Danmark, siger ung musiker.


Af Lea Wind-Friis
www.politiken.dk, 29 May 2012

At Jens Unmack har medvirket til at give Nikolaj Nørlund offentlige støttekroner bliver mødt med forargelse.

Tildelingen af et arbejdslegat til Nørlund på 80.000 kroner skete i forbindelse med Statens Kunstfonds uddeling af midler i begyndelsen af maj. Og Unmack, der sidder i Tonekunstudvalget, som behandler ansøgninger om støtte, burde være gået uden for døren, da Nørlunds ansøgning skulle debatteres, har juraprofessor Michael Gøtze vurderet over for politiken.dk. Det er Torsten Larsen, musiker og sangskriver i det Roskilde-aktuelle Larsen & Furious Jane, helt enig i:

»Jeg synes, det er latterligt, usagligt og ærgerligt«, siger han til politiken.dk.

Nikolaj Nørlund har produceret alle Jens Unmacks soloplader, der også er udgivet på Nørlunds pladeselskab Auditorium. Det er også dette selskab, der i oktober sidste år udsendte Unmacks opsamlingsalbum 'Over Byen, Under Himlen - En Samling'. De to musikere har desuden sammen skrevet soundtracket til filmen 'Hvid nat' fra 2007, og i 2008 var de på turne, hvor de spillede et sæt hver og et tredje sæt sammen.

Et møde om habiliteten

Torsten Larsen har selv krævet aktindsigt i møderne bag årets tildelinger, efter at han selv fik afslag på støtte. Ligesom han i stærke vendinger har kritiseret Unmack på Facebook, fordi han mente, at der blev uddelt for meget til vennerne. Faktisk førte hans kritik og anmodningen om aktindsigt til, at Kulturstyrelsen holdt et møde, hvor Jens Unmack gennemgik sit forhold til en række af de ansøgere, der har fået legater. På baggrund af mødet vurderede kontorchef Henrik Wenzel Andreasen, at Jens Unmack ikke var inhabil i nogen af sagerne. Men i tilfældet med Nikolaj Nørlunds arbejdslegat på 80.000 kroner har juraprofessor Michael Gøtze altså en anden vurdering. Og det kan Torsten Larsen godt forstå:

»Jens Unmack har jo været direkte ignorant i forhold til omfanget af den kritik, der måtte opstå, når han er med til at behandle Nikolaj Nørlunds ansøgning«, siger han.

Sur over afslag?

Da det er udøvende kunstnere, der sidder i udvalgene under Statens Kunstfond, er der ofte en vis forbindelse mellem de, der behandlere ansøgerne, og de, der ansøger. Men selv om musikmiljøet i Danmark er relativt lille, kan man godt undgå at træde over grænsen, mener Torsten Larsen, der mener, at Nørlund og Unmacks samarbejde er så omfattende, at det burde være tydeligt.

»Hvis man er nået dertil, hvor det bliver Pavlovs hunde, og man hver gang, man kommer til et t-kryds, drejer mod venstre - så skal man sige: Nu er det vist ikke mig, der skal sidde bag rattet«, siger Torsten Larsen.

Er du ikke bare sur over, at du ikke selv fik støtte?

»Hvorfor skulle jeg så brokke mig nu? Jeg har udgivet plader siden 2004, og jeg har vænnet mig til, at min musik ikke får statsstøtte, og alligevel har jeg et fint liv og mangler ikke noget«, siger Torsten Larsen.

»Nørlund er en etableret kunstner med et publikum, så selvfølgelig er han en seriøs ansøger til midlerne. Og derfor undrer det mig endnu mere, at Jens Unmack ikke er gået uden for døren i forhold til Nørlunds ansøgning«, tilføjer han.

Den danske musiker oplever desuden, at folk er tøvende med at kritisere uddelingen af offentlige støttekroner i Danmark. »Selv om de gerne vil tale om det, når døren er lukket«.

»Hvis man er en af dem, der ikke får støtte, tænker de fleste: Ok, så venter jeg bare tre år, til næste udvalg sidder der, og håber på det bedste. De tør ikke kritisere, fordi de fleste musikere er mere eller mindre afhængige af at være på god fod med de rigtige mennesker. Så man går bare lidt skuffet rundt nede bagved. Og så venter man«.

Musikbranchen accepterer mere

Netop frygten for at gøre sig upopulær på en måde, så det skader karrieren, betyder også, at en dansk musiker i tyverne fra et band med flere udgivelser bag sig kun vil blande sig i debatten, som han kalder »virkelig vigtig«, hvis han kan være anonym.

At Unmack ikke erklærer sig inhabil i forhold til Nørlund tilskriver han en tilsyneladende accept af vennetjenester i musikbranchen i Danmark.

»Havde en anden branche gjort noget lignende, havde dette været en skandalesag, men vi accepterer en alt for høj grad af nepotisme i kunst- og musikbranchen. Vi er et af de lande i verden, der bruger relativt flest penge på kunststøtte, så vi skylder os selv at være meget mere kritiske med, hvordan støtten bliver uddelt, hvis investeringen skal kunne forsvares«, siger han til politiken.dk.

»Jeg sidder tilbage med en fornemmelse af, at det er et bestemt slæng af mennesker, der har rigtig godt fat i kunststøtten i Danmark«, slår han fast.

Få flere ind i udvalget

Løsningen kunne være, at der sad flere mennesker i udvalget, foreslår den unge musiker. I øjeblikket sidder der tre: Komponist Bent Sørensen, saxofonist og komponist Pernille Bévort samt Jens Unmack. Fordi Jens Unmack er den eneste, der beskæftiger sig med den genre af rytmisk musik, som kan rubriceres som moderne populærmusik, vil det skabe problemer, hvis han går uden for døren – for hvem er så tilbage til at forholde sig til ansøgningen, anfører den anonyme musiker. Jens Unmack har henvist til udvalgsformand Bent Sørensen for en kommentar til sagen.

»Vi har fulgt de retningslinjer, vi har i Tonekunstudvalget, og vi har handlet i god tro alle tre«, understreger Bent Sørensen.

Tonekunstudvalget for Rytmisk Musik yder tilskud indenfor jazz, rock, elektronisk musik med mere.


Harvested in 2012 from the url: http://politiken.dk/kultur/musik/ECE1639703/musikere-er-forargede-over-noerlund-stoette/ for "A Collection of Essays on Art" by Michael B. Chang http://www.michaelchang.dk/04_words/workwords/on_art.html#_references